از جمله منابع مؤثر در آلودگی هوای آسمان تهران و کلانشهرهای کشور، دوده خروجی از اگزوز وسایل نقلیه دیزلی است. ترکیبات دوده شامل اکسیدهای نیتروژن و گوگرد، هیدروکربنهای نسوخته و منواکسیدکربن بهعنوان گازهای سمی میشود. این ذرات میتوانند عامل بسیاری از بیماریهای حاد تنفسی، قلبی و مرگ مستقیم افراد بر اثر استنشاق طولانی مدت شوند.
هماکنون در دنیا برای جلوگیری از انتشار این ذرات از فیلتر دوده استفاده میشود که ذرات معلق و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را از بین میبرد. این فیلترها، در سیستم اگزوز اتومبیلهای دیزلی حدود ۸۵درصد از دودههای خروجی را حذف میکنند و این میزان در برخی مدلها به ۱۰۰درصد نیز میرسد. سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۱اعلام کرده که دود ناشی از سوختن گازوئیل سرطانزاست. براساس گزارش این نهاد، دود موتورهای دیزلی میتواند موجب ایجاد سرطان ریه در انسان شود.
وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نشست تهران، شهر بدون دوده طی سخنانی اعلام کرد: امروز هیچ جای تهران و شهرهای بزرگ از آلودگی هوا در امان نیست. اندازهگیریها نشان میدهد در جایجای شهر تهران طی ۲سال اخیر میانگین آلایندهها ۲تا ۳برابر حد مجاز بوده است.
سال گذشته طی ماههای آذر و دی ۲۲روز متوالی آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروههای حساس بود و اثرات منفی بسیاری بر زندگی مردم گذاشت. به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف، دوده خطرناکترین ذره معلق در آسمان پایتخت است که ۱۰درصد از ترکیب ذرات معلق شهر را شامل میشود. این دوده بهطور کامل توسط بشر از طریق منابع ثابت و متحرک تولید و باعث شکلگیری بخش اعظم ذرات معلقی میشود که آلاینده اصلی شهر است.
امروزه ۲۳۰هزار کامیون و مینیبوس فرسوده در معابر عمومی تردد میکنند که هیچ قانونی برای مجاب کردن آنها به نصب فیلتر دوده وجود ندارد. در این راه قرار است از ابتدای مهرماه نصب فیلتر دوده، شرط اصلی تولید و واردات خودروهای دیزلی شود. همچنین سازمان محیطزیست مصمم است روی نصب فیلتر دوده پافشاری کند اما دولت فقط استانداردهای یورو در کیفیت ساخت را دنبال میکند و بحث میزان آلایندگی آنها مغفول مانده است.
حسینی تصریح کرد: پیام اصلی نشست تهران، شهر بدون دوده این است که دولت باید تصمیم جدی بگیرد و پیشنهادهای صنعتیها برای تأخیر در نصب فیلتر دوده را نپذیرد. در واقع دولت یا باید الزام نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی را عملی کند و گامی برای هوای سالم شهرها بردارد یا تبعات مخاطره آمیز انتشار دوده را در کشور بپذیرد. به گفته وی، امروز برخی تأکید میکنند که باید استاندارد تاریخ گذشته EEV به جای فیلتر دوده عملی شود اما اسناد زیادی داریم که نشان میدهد این استاندارد فاصله زیادی با هوای سالم و شرایط نصب فیلتر دوده دارد.
«ما یا باید فیلتر دوده را روی دیزلها نصب کنیم یا هزینههای چند برابری کنار گذاشتن آن روی سلامت مردم را بپردازیم.» حسینی در اینباره گفت: امروز پرسشی که از دولت داریم این است که چرا منافع کوتاهمدت چند خودروساز که با یک اشاره تحریمکنندگان کشور را رها کرده و صنعت خودروسازی کشور ما را دچار خسارت بسیار کردند، باید با سلامت ۷۸میلیون ایرانی معامله شود؟
وی در اینباره به رسوایی سال گذشته فولکس واگنی اشاره کرد که با زیرپا گذاشتن قانون برای شهروندان اروپا دل نسوزاند و حالا قرار است زیر سایه استاندارد EEV برای ایرانیها دل بسوزاند! حسینی گفت: اگر امروز کامیونها و اتوبوسهای بدون فیلتر دوده را وارد کردیم، بیشک این چرخه تا ۱۰سال آینده ادامه مییابد و هر زمستان باید جلوی مردم سرکج کنیم و نتوانیم آلودگی هوا را کنترل کنیم. وی مقاومت سازمان محیطزیست در برابر برخی خودروسازان را ستود و آن را از جنس همان مقاومتی دانست که در سال۸۲ به عدمتولید پیکان و الزام نصب کاتالیست روی خودروها منجر شد.
منبع: همشهری آنلاین
انتهای پیام/